3 مرحله مهم برای کنار آمدن با جدایی و طلاق

جدایی هرگز آسان نیست، حتی اگر شما آغازگر پایان رابطه باشید.

اول، طیف وسیعی از احساسات وجود دارد که باید با آن‌ها مبارزه کرد، که برخی از آن‌ها ممکن است طولانی‌تر از دیگران باقی بمانند. همچنین گام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی وجود دارد که می‌توانید برای بهبودی پس از جدایی بردارید تا بتوانید به سمت روابط سالم و قابل اعتماد در آینده بروید – از جمله یک رابطه سالم با خودتان.

در این مطلب در مورد آنچه که از جدایی باید انتظار داشته باشید و نحوه کنار آمدن با جدایی بیشتر خواهید خواند.

چگونه از یک جدایی جان سالم به در ببریم و یاد بگیریم دوباره زندگی کنیم، دوست داشته باشیم و اعتماد کنیم

مرحله 1: احساسات خود را بیان کنید

ابراز احساسات اولین قدم شما برای بهبودی است.

روند سوگواری برای یک رابطه می‌تواند فراز و نشیب‌های خود را طی کند، و شما می‌توانید یک لحظه غمگینی و لحظه‌ای عصبانیت را تجربه کنید. برخی از افراد حتی ممکن است تسکین را تجربه کنند.

  • هر آن‌چه را که احساس می‌کنید، تصدیق کنید

جدایی می‌تواند احساسات و مراحل متعددی از احساسات را به همراه داشته باشد، از جمله:

  • پذیرش (به ویژه بلافاصله پس از جدایی)
  • تسکین
  • شوک
  • انکار
  • سوگ
  • درد
  • خیانت
  • ترس
  • خجالت
  • غم

شاید نیاز داشته باشید: مشاوره زوج درمانی

مرحله 2: این مراحل کوتاه‌مدت را امتحان کنید

کار بر روی احساسات خود اولین قدم برای کنار آمدن با جدایی است.

هر چقدر هم که در ابتدا سخت به نظر برسد، باید اقدامات زیر را برای اطمینان از امنیت عاطفی، ذهنی و فیزیکی خود بلافاصله پس از جدایی انجام دهید:

  • خودت را دوباره پیدا کن

هنگامی که در یک رابطه، به خصوص طولانی‌مدت بوده‌اید، به راحتی می‌توانید خودتان را فراموش کنید. ممکن است در حال حاضر تمرکز بر روی نکات مثبت حاصل از رابطه‌تان دشوار باشد، اما می‌توانید یاد بگیرید که این زمان را به عنوان فرصتی برای خودکاوی در آغوش بگیرید.

آیا فعالیت‌هایی وجود دارد که همیشه می‌خواستید آن را امتحان کنید، یا مکان‌هایی برای سفر و غذا خوردن که قبلا نمی‌توانستید انجام دهید؟ اکنون زمان آن است که به انجام این کارها فکر کنید.

  • یافتن پشتیبانی حرفه‌ای با یک درمان‌گر را در نظر بگیرید

گفتاردرمانی نیز نامیده می‌شود، جلسات با روان‌درمان‌گر می‌تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود کنار بیایید و در عین حال راه‌هایی برای مقابله با آن بیابید. یافتن یک درمان‌گر متخصص در بهبود رابطه را در نظر بگیرید.

  • از نظر اجتماعی فعال بمانید

گاهی ممکن است غم و اندوه جدایی آن‌قدر شدید باشد که در نهایت تنها بمانید. حمایت گروهی و حمایت فردی با دوستان و خانواده مهم است. سعی کنید در این زمان حساس خود را منزوی نکنید.

نزدیک‌ترین افراد به شما می‌توانند به شما کمک کنند تا خود را ابراز کنید، اما همچنین به شما نشان دهند که همیشه دوست داشته می‌شوید و مورد حمایت هستید.

تمرکز بر روابط اجتماعی خود در حال حاضر نیز می‌تواند به تقویت مهارت‌های روابط عاشقانه شما در آینده کمک کند. کارشناسان معتقدند که اجتماعی ماندن با کاهش افسردگی و طول عمر بیشتر مرتبط است.

  • وضعیت زندگی خود را دوباره تنظیم کنید

گاهی اوقات، جدایی به این معنی است که یک یا هر دو نفر از فضای زندگی مشترک قبلی خارج می‌شوند.

علاوه بر استرس ناشی از جابه‌جایی، اگر شما و شریک زندگی‌تان در رابطه‌تان حیوانات خانگی یا فرزندان مشترکی داشته باشید، آسیب‌های عاطفی حتی بیشتر می‌شود.

همچنین، بسته به ترتیبات زندگی خود، ممکن است لازم باشد برای جبران هر گونه درآمد از دست رفته‌ای که قبلا شما و شریک زندگی خود به اشتراک گذاشته‌اید، حمایت مالی را در نظر بگیرید. از تماس گرفتن با عزیزان یا دوستان برای بررسی گزینه‌هایی مانند مسکن موقت نترسید، تا زمانی که دوباره روی پای خود بایستید.

شاید نیاز داشته باشید: روان شناس خانواده

مرحله 3: روی بهبودی طولانی‌مدت تمرکز کنید

در دراز مدت، روند بهبودی سالم پس از جدایی اغلب تا حد زیادی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سلامت روان شما

غم و اندوه یک فرایند است و یک جدول زمانی قطعی ندارد. ممکن است پس از جدایی، کمی بیشتر طول بکشد تا غصه بخورید.

اجازه دادن به خود برای پردازش شرایط جدید زندگی برای سلامت روان کلی شما ضروری است.

همچنین می‌توانید با اطمینان از این‌که از نظر اجتماعی و جسمی فعال هستید، از سلامت روان خود در هنگام جدایی مراقبت کنید. این کار می‌تواند به کاهش درد و افسردگی که ممکن است تجربه کنید کمک کند.

همچنین بخوانید: اضطراب جدایی در کودکان

  • تکنیک‌های خودمراقبتی

مراقبت از خود همیشه مهم است، به خصوص بعد از جدایی. این ضرب‌المثل که “برای مراقبت از دیگران باید از خود مراقبت کنید” قطعا در روابط بین فردی صدق می‌کند.

با صرف زمان در بلندمدت برای خودمراقبتی، یک رابطه سالم با خود ایجاد خواهید کرد که سپس به دیگر روابط شما هم منتقل می‌شود.

  • برقراری مجدد اعتماد

بسته به شرایط پیرامون جدایی شما، اعتماد مجدد به دیگران می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، بدون ایجاد مجدد اعتماد، به طور بالقوه می‌توانید در آینده با شرکای عاطفی خود مشکل داشته باشید.

ایجاد اعتماد می‌تواند زمان‌بر باشد و یک تراپیست می‌تواند استراتژی‌هایی را برای ایجاد مجدد اعتماد در روابط شما توصیه کند.

  • نحوه مدیریت کردن روابط جدید

برای برخی از افراد، وسوسه‌انگیز است که با وارد شدن به یک رابطه جدید، درد جدایی را کاهش دهند. با این حال، “بازگشت به رابطه” همیشه عاقلانه نیست، زیرا می‌تواند بر رابطه جدید شما تاثیر منفی بگذارد.

قبل از حرکت به خودتان زمان کافی برای غصه خوردن بدهید و به طور کامل احساسات خود را پردازش کنید. البته این زمان می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

شاید نیاز داشته باشید: تراپی بعد از طلاق

جمع‌بندی

خواه جدایی شما یک طرفه باشد یا دوطرفه، پایان دادن به یک رابطه هرگز فرایند آسانی نیست.

در لحظات پر استرس یا غمگینی، مهم است که به خاطر داشته باشید که این مرحله از زندگی شما در نهایت به پایان خواهد رسید. همچنین به یاد داشته باشید که اکثر مردم حداقل یک بار در طول زندگی خود از هم جدا می شوند، بنابراین اگر می خواهید برای حمایت عاطفی با دوستان و خانواده خود تماس بگیرید، در وضعیت خوبی هستید.

 

اگر تا حالا در مرحله‌ای هستید که کنار آمدن با جدایی به قدری دشوار می‌شود که سلامت روان شما آسیب می‌بیند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به یک درمان‌گر مراجعه کنید؛ اگر قبلا این کار را نکرده‌اید. مهم‌تر از هر چیز، با خودتان مهربان باشید و با جدایی خود مانند روندی که هست رفتار کنید.

با نظارت دکتر رسا صوفیمشاهده نوشته ها

Avatar for با نظارت دکتر رسا صوفی

محتواهای آموزش مرکز روان شناسی مایندویژن به مدیریت دکتر رسا صوفی، با هدف کمک به آگاهی جمعی به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد. سپاس‌گذاریم که اگر محتوای ما را نشر می‌دهید نام منبع ذکر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *