افسردگی پس از زایمان چیست و چقدر طول می‌کشد؟

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که بعد از بچه دار شدن اتفاق می‌افتد. این اختلال تا 15 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان دچار اوج و فرودهای عاطفی، گریه‌های مکرر، خستگی، احساس گناه، اضطراب می‌شوند و ممکن است در مراقبت از کودک خود دچار مشکل شوند. افسردگی پس از زایمان با دارو و مشاوره قابل درمان است.

شاید نیاز داشته باشید: بهترین دکتر برای درمان افسردگی در تهران

افسردگی پس از زایمان چیست؟

بچه‌دار شدن تجربه‌ای است که زندگی را تغییر می‌دهد. پدر و مادر بودن هیجان‌انگیز است اما همچنین می‌تواند خسته‌کننده و طاقت‌فرسا باشد. طبیعی است که احساس نگرانی یا شک داشته باشید، به خصوص اگر برای اولین بار والدین شده باشید. با این حال، اگر احساسات شما شامل غمگینی یا تنهایی شدید، نوسانات شدید خلقی و گریه های مکرر باشد، ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید.

افسردگی پس از زایمان (PPD) نوعی افسردگی است که پس از زایمان اتفاق می‌افتد. افسردگی پس از زایمان فقط بر فرد زایمان‌کننده تاثیر نمی‌گذارد. این معضل می‌تواند بر اطرافیان کسی که تازه مادر شده نیز تاثیر بگذارد. افراد پس از بچه‌دار شدن دچار تغییرات هورمونی، فیزیکی، عاطفی، مالی و اجتماعی می‌شوند. این تغییرات می‌تواند علائم افسردگی پس از زایمان را ایجاد کند.

اگر افسردگی پس از زایمان دارید، بدانید که تنها نیستید، این اتفاق تقصیر شما نیست و همیشه می‌توانید از دیگران کمک بگیرید. یکی از راه‌های کمک گرفتن، مراجعه به تراپیست‌ است.

ببینید: پادکست رایگان افسردگی

انواع افسردگی پس از زایمان

سه نوع مختلف از اختلالات خلقی پس از زایمان وجود دارد:

اندوه تازه‌مادران یا اندوه نوزاد

اندوه نوزاد بین 50 تا 75 درصد افراد پس از زایمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر در حال تجربه اندوه کودک هستید، گریه‌های مکرر و طولانی بدون دلیل مشخص، غم و اندوه و اضطراب خواهید داشت. این وضعیت معمولا در هفته اول (یک تا چهار روز) پس از زایمان شروع می‌شود.

اگرچه این تجربه ناخوشایند است، اما این وضعیت معمولا در عرض دو هفته بدون درمان فروکش می‌کند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که حمایت پیدا کنید و از دوستان، خانواده یا شریک زندگی خود کمک بخواهید.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان وضعیتی به مراتب جدی‌تر از اندوه نوزاد است و از هر 7 والدین جدید، 1 نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر قبلا افسردگی پس از زایمان داشته‌اید، خطر ابتلا به آن در هر بارداری تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

ممکن است اوج و فرودهای متناوب، گریه‌های مکرر، تحریک‌پذیری و خستگی، و همچنین احساس گناه، اضطراب و ناتوانی در مراقبت از کودک یا خودتان را تجربه کنید. علائم از خفیف تا شدید متغیر است و ممکن است در عرض یک هفته پس از زایمان یا به تدریج، حتی تا یک سال بعد ظاهر شود. اگرچه علائم ممکن است چندین ماه طول بکشد، درمان با روان‌درمانی یا داروهای ضد‌افسردگی بسیار موثر است.

افسردگی پس از زایمان چیست و چقدر طول می‌کشد؟

روان‌پریشی پس از زایمان

روان‌پریشی پس از زایمان شکل بسیار شدید افسردگی پس از زایمان است و نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد. این وضعیت نسبتا نادر است و از هر 1000 نفر تنها 1 نفر را بعد از زایمان مبتلا می‌کند.

علائم معمولاً به سرعت پس از زایمان ظاهر می‌شوند و شدید هستند و از چند هفته تا چند ماه ادامه می‌یابند. علائم شامل بی‌قراری شدید، گیجی، احساس ناامیدی و شرم، بی‌خوابی، پارانویا، هذیان یا توهم، بیش‌فعالی، گفتار سریع یا شیدایی است. روان‌پریشی پس از زایمان نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد زیرا خطر خودکشی و آسیب رساندن به نوزاد افزایش می‌یابد. درمان معمولا شامل بستری شدن در بیمارستان، روان‌درمانی و دارو خواهد بود.

چه کسانی دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند؟

افسردگی پس از زایمان شایع است. 75 درصد از زنان بعد از زایمان دچار اندوه تازه‌مادران می‌شوند. تا 15 درصد از این افراد دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. از هر 1000 نفر یک نفر دچار روان‌پریشی پس از زایمان می‌شود.

افسردگی پس از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

افسردگی پس از زایمان می تواند تا یک سال پس از تولد فرزند شما ادامه یابد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید در یک سال احساس “درمان” کنید. با مشاور یا درمان‌گر خود در مورد علائم و درمان خود صحبت کنید. در مورد احساس خود صادق باشید. به دقت فکر کنید که آیا احساس بهتری نسبت به ابتدای تشخیص دارید یا خیر. سپس، آن‌ها می توانند درمان مداوم را برای علائم شما توصیه کنند.

چه عواملی خطر ابتلا به افسردگی را پس از تولد فرزند افزایش می‌دهد؟

برخی عوامل خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهند:

  • داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی، افسردگی پس از زایمان یا اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD).
  • حمایت اجتماعی محدود.
  • تعارض زناشویی یا رابطه.
  • احساس دوگانگی در مورد بارداری.
  • عوارض بارداری مانند شرایط سلامتی، زایمان سخت یا زایمان زودرس.
  • شما کمتر از 20 سال دارید یا یک والدین مجرد هستید.
  • داشتن نوزادی با نیازهای خاص یا نوزادی که زیاد گریه می‌کند.

علائم افسردگی پس از زایمان

برخی از افراد در مورد علائم خود احساس شرم‌ساری می‌کنند یا احساس می‌کنند که والدین وحشتناکی هستند که این احساس را دارند. افسردگی پس از زایمان بسیار شایع است. شما تنها کسی نیستید که چنین احساسی دارید و این به این معنی نیست که شما آدم بدی هستید.

اگر برخی از موارد زیر را تجربه کنید ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید:

  • احساس غم، بی‌ارزشی، ناامیدی یا گناه.
  • نگران بودن بیش از حد یا احساس سرگیجه.
  • از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها یا چیزهایی که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید.
  • تغییر در اشتها یا نخوردن.
  • از دست دادن انرژی و انگیزه.
  • مشکل در خوابیدن یا تمایل دائمی به خوابیدن.
  • گریه بی‌دلیل یا بیش از حد.
  • مشکل در تفکر یا تمرکز.
  • افکار خودکشی یا آرزوی مرگ.
  • عدم علاقه به کودک یا احساس اضطراب در اطراف نوزادتان.
  • افکار صدمه زدن به کودک یا احساس این‌که فرزندتان را نمی‌خواهید.

در صورت داشتن هرکدام از این علائم، شما می‌توانید با همکاران ما در کلینیک روان شناسی مایندویژن تماس بگیرید تا درمان‌گران ما حمایت روانی لازم رای برای شما برقرار کنند.

افسردگی پس از زایمان چیست و چقدر طول می‌کشد؟

آیا افسردگی پس از زایمان می‌تواند بر نوزاد تاثیر بگذارد؟

بله، افسردگی پس از زایمان می‌تواند بر کودک شما تاثیر بگذارد. دریافت درمان هم برای شما و هم برای کودک‌تان مهم است.

تحقیقات نشان می دهد که افسردگی پس از زایمان می‌تواند به طرق زیر بر کودک شما تاثیر بگذارد:

  • شما در برقراری ارتباط با کودک خود مشکل دارید و با او ارتباط برقرار نمی‌کنید.
  • فرزند شما ممکن است مشکلات رفتاری یا یادگیری پیدا کند.
  • ممکن است به خاطر بی‌حوصلگی وقت پزشک اطفال کودک را کنسل کنید.
  • کودک شما ممکن است مشکلات تغذیه و خواب پیدا کند.
  • فرزند شما ممکن است در معرض خطر بیشتری برای چاقی یا اختلالات رشدی باشد.
  • شما ممکن است مراقبت از کودک خود را نادیده بگیرید یا تشخیص ندهید که چه زمانی بیمار است.

افسردگی پس از زایمان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش خاصی وجود ندارد که افسردگی پس از زایمان را تشخیص دهد. یک روان‌شناس یا روان‌پزشک می‌تواند در ملاقات اولیه بروز افسردگی در شما را تشخیص دهد. این ملاقات ممکن است شامل بحث در مورد سابقه سلامتی شما، احساسی که از زمان زایمان داشته‌اید، معاینه فیزیکی، معاینه لگن و تست‌های آزمایشگاهی باشد. بسیاری از پزشکان برای غربالگری افسردگی دو یا سه هفته پس از زایمان برنامه‌ریزی می‌کنند. این کار تضمین می‌کند که در اسرع وقت کمک مورد نیاز خود را دریافت کنید.

آن‌ها ممکن است غربال‌گری افسردگی انجام دهند یا از شما یک سری سوالات بپرسند تا ارزیابی کنند که آیا افسردگی پس از زایمان دارید یا خیر. آن‌ها از شما می‌پرسند که چه احساسی دارید و وضعیت کودک شما چگونه است. با درمان‌گر خود شفاف و صادق باشید تا مطمئن شوید که آن‌ها تصویر دقیقی از احساسات و افکار شما دارند. آن‌ها می توانند تشخیص دهند که آیا احساسات شما معمولی هستند یا علائم افسردگی پس از زایمان.

پزشک شما ممکن است آزمایش خون را تجویز کند، زیرا افسردگی پس از زایمان می‌تواند علائمی مشابه بسیاری از بیماری‌های تیروئیدی را ایجاد کند.

افسردگی پس از زایمان چگونه درمان می‌شود؟

درمان افسردگی پس از زایمان بسته به نوع و شدت علائم شما متفاوت است. گزینه‌های درمانی شامل داروهای ضد‌اضطراب یا ضد‌افسردگی، روان‌درمانی (گفتار‌درمانی یا درمان شناختی‌رفتاری) و مشارکت گروهی حمایتی است.

درمان روان‌پریشی پس از زایمان ممکن است شامل دارو برای درمان افسردگی، اضطراب و روان‌پریشی باشد. همچنین ممکن است برای چند روز در مرکز درمانی بستری شوید تا زمانی که به حالت پایدار برسید. اگر به این درمان پاسخ ندهید، الکتروشوک درمانی (ECT) می تواند موثر باشد.

اگر در حال شیردهیهستید، تصور نکنید که نمی‌توانید برای افسردگی، اضطراب یا حتی روان‌پریشی دارو مصرف کنید. شما در زمان شیردهی هم می‌توانید با تجویز پزشک از دارو استفاده کنید.

با نظارت دکتر رسا صوفیمشاهده نوشته ها

Avatar for با نظارت دکتر رسا صوفی

محتواهای آموزش مرکز روان شناسی مایندویژن به مدیریت دکتر رسا صوفی، با هدف کمک به آگاهی جمعی به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد. سپاس‌گذاریم که اگر محتوای ما را نشر می‌دهید نام منبع ذکر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *