دیسفوری پس از مقاربت چیست؟

اگر تا به حال بعد از رابطه جنسی گریه کرده‌اید، تنها نیستید.

دیسفوری پس از مقاربت (PCD) وضعیتی است که در آن پس از رابطه جنسی یا خودارضایی احساس اضطراب، افسردگی یا حتی تحریک‌پذیری می‌کنید. در برخی موارد، حتی ممکن است دچار حمله پانیک شوید.

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود نارسایی یا دیسفوریای پس از مقاربت را تجربه می‌کنند. با این حال، اگر این حالت باعث ناراحتی شما می‌شود، ممکن است لازم باشد تا از صحبت با یک تراپیست یا پزشک سود ببرید.

اگرچه دیسفوری پس از مقاربت می‌تواند ناشی از استرس رابطه باشد، اما ممکن است پس از رابطه جنسی با شریک عشقی که به آن اعتماد دارید نیز آن را تجربه کنید. دیسفوری پس از مقاربت همیشه نتیجه مشکلات زمینه‌ای رابطه نیست، اگرچه ممکن است اگر یک اتفاق مداوم باشد، با یک سکس تراپیست صحبت کنید.

تعریف دیسفوری پس از مقاربت

دیسفوری پس از مقاربت عارضه‌ای است که در آن پس از رابطه جنسی احساس غمگینی، اضطراب یا تحریک‌پذیری می‌کنید. همچنین می‌توان آن را tristesse پس از ازدواج نامید – tristesse به معنای “غم” در زبان فرانسه است.

اگرچه اغلب در مورد آن صحبت نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد دیسفوری پس از مقاربت نسبتا شایع است. یک مطالعه در سال 2015 از 233 دانشجوی دختر نشان داد که 46 درصد از آن‌ها حداقل یک بار دیسفوری پس از مقاربت را تجربه کردند. علاوه بر این، تقریبا 5٪ گزارش کردند که علائم PCD را چند بار در چهار هفته گذشته تجربه کرده‌اند.

مردان نیز نارسایی پس از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند. مطالعه‌ای در سال 2019 از 1208 شرکت‌کننده مرد نشان داد که 41٪ شرکت‌کنندگان آن را در طول زندگی خود تجربه کردند، تقریبا 20٪ در چهار هفته قبل PCD را تجربه کردند و بین 3٪ تا 4٪ از نمونه گزارش کردند که به طور منظم PCD را تجربه کرده‌اند.

علائم دیسفوری پس از مقاربت

دیسفوری پس از مقاربت ممکن است بعد از خودارضایی یا بعد از رابطه جنسی با شریک جنسی ایجاد شود. چه ارگاسم داشته باشید یا نه، این عارضه ممکن است رخ دهد.

دیسفوری پس از مقاربت چیست؟

علائم دیسفوریای پس از مقاربت

  • افسردگی
  • گریه
  • اضطراب
  • احساس پشیمانی و گناه
  • تحریک یا پرخاش‌گری
  • شرم
  • حملات پانیک
  • احساس تهی بودن و بی‌حسی

شاید نیاز داشت باشید: مشاوره زوج درمانی

چرا بعد از رابطه جنسی احساس غم می‌کنیم؟

تحقیقات کافی در مورد علل دیسفوری پس از مقاربت وجود ندارد. با این حال، اگر بعد از رابطه جنسی احساس غمگینی یا اضطراب می‌کنید، ممکن است چند توضیح در مورد آن وجود داشته باشد.

هورمون‌ها

رابطه جنسی می‌تواند باعث شود تعدادی از هورمون‌ها به بدن شما سرازیر شوند، به ویژه اکسی‌توسین و دوپامین. ارگاسم همچنین می‌تواند باعث ترشح هورمون‌ها از جمله پرولاکتین شود.

افزایش (و متعاقب آن کاهش) هورمون‌ها در طول و بعد از رابطه جنسی می‌تواند بر خلق‌و‌خوی شما تاثیر بگذارد و بعد از رابطه جنسی احساس غمگینی یا اضطراب داشته باشید.

آسیب جنسی در گذشته

آسیب‌های جنسی می‌تواند بر احساس شما نسبت به رابطه جنسی تاثیر بگذارد.

حتی در طول یک برخورد جنسی رضایت‌بخش و لذت‌بخش، رابطه جنسی می‌تواند محرک باشد. محرک یک واکنش عاطفی شدید نسبت به چیزی است که شما را به یاد یک رویداد آسیب‌زا می‌اندازد، و اغلب باعث می شود احساس کنید که آن تروما را دوباره تجربه می‌کنید. محرک‌ها می‌توانند شامل مناظر، بوها یا حتی افکار باشند.

اگر آسیب جنسی را تجربه کرده‌اید، ممکن است بخواهید با یک تراپیست صحبت کنید. مشاوره تروما می‌تواند به شما در مدیریت عوامل محرک و مقابله پس از آزار جنسی کمک کند.

مشکلات در رابطه

رابطه جنسی گاهی اوقات می‌تواند مشکلات اساسی را با شریک زندگی شما ایجاد کند. از آن‌جایی که می‌تواند تجربه‌ای شدید و احساسی باشد، رابطه جنسی می‌تواند مشکلات حل‌نشده را احیا کند و باعث شود شما احساس غمگینی کنید.

با این حال، شایان ذکر است که دیسفوری پس از مقاربت همیشه نشانه‌ای نیست که شما از رابطه خود یا با “فرد اشتباه” ناراضی هستید. حتی زمانی که شریک زندگی خود را کاملا دوست دارید و به آن اعتماد دارید، ممکن است PCD را تجربه کنید.

همچنین بخوانید: معایب یک دوستی یک‌طرفه

اگر شریک زندگی شما دیسفوری پس از مقاربت را تجربه می‌کند، آن را به خودتان نگیرید؛ این لزوما به این معنی نیست که مشکلی در رابطه شما وجود دارد یا این‌که رابطه جنسی رضایت‌بخش نبوده است. در عوض، سعی کنید به آرامی از شریک زندگی خود بپرسید که چگونه می‌توانید به او کمک کنید.

دیسفوری پس از مقاربت چیست؟

مشکلات با رابطه جنسی

بسیاری از ما احساسات سختی در مورد رابطه جنسی داریم. این مسائل ممکن است باعث شود بعد از رابطه جنسی احساس ناراحتی یا گیجی کنید، حتی اگر از آن لذت برده باشید.

این احساسات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از رابطه جنسی احساس گناه یا شرمندگی کنید
  • نگران عملکرد جنسی خود باشید
  • تصویر بدنی منفی از خود داشته باشید
  • از بودن با شریک جدید احساس نگرانی کنید

علاوه بر این، اگر شما یک اختلال جنسی را تجربه می‌کنید (یا تجربه کرده‌اید)، ممکن است به خصوص در مورد رابطه جنسی احساس ناراحتی یا اضطراب کنید.
اضطراب عمومی، استرس یا افسردگی

استرس می‌تواند وارد اتاق خواب شود، حتی زمانی که شما نمی‌خواهید.

رابطه جنسی اغلب می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. ممکن است بعد از رابطه جنسی احساس آرامش داشته باشید، به خصوص وقتی با شریکی هستید که به او اعتماد دارید و به او اهمیت می‌دهید.

در نتیجه، غم و اندوه یا اضطراب شما در مورد سایر مسائل زندگی شما – کار، مشکلات خانوادگی، فقدان اخیر – ممکن است بعد از رابطه جنسی شدیدتر شود.

با این اوصاف، گریه بعد از ارگاسم یا بعد از رابطه جنسی همیشه دیسفوری پس از مقاربت نیست. می‌تواند اشک شوق باشد! ما فقط زمانی که غمگین هستیم گریه نمی‌کنیم، بلکه زمانی که خوشحال، آسوده یا غرق شده‌ایم نیز گریه می‌کنیم – و ممکن است بعد از رابطه جنسی هر یک از آن‌ها را احساس کنیم.

شاید نیاز داشته باشید: مشاوره روان شناسی خانواده

تشخیص دیسفوری پس از مقاربت

دیسفوری پس از مقاربت توسط پزشک یا درمان‌گر قابل تشخیص است. با این حال، نیازی به تشخیص قبل از کمک گرفتن نیست. برای یافتن آرامش و وضوح، می‌توانید مستقیما با یک روان‌شناس صحبت کنید.

درمان دیسفوری پس از مقاربت

دیسفوری پس از مقاربت شایع است و همیشه جای نگرانی نیست. با این حال، اگر علائم PCD خود را آزاردهنده می‌دانید یا اگر اغلب اتفاق می‌افتد، راه‌هایی برای مدیریت این علائم وجود دارد.

اگر بعد از رابطه جنسی احساس غمگینی، مضطرب یا غمگینی می‌کنید، می‌توانید سعی کنید خود را با روش‌های زیر آرام کنید:

  • استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن
  • نوشتن احساسات
  • گرفتن یک دوش آب گرم همراه با تمرکز
  • تمرین تنفس عمیق
  • انجام کاری سرگرم‌کننده و حواس‌پرت‌کن، مانند تماشای یک فیلم
  • برقراری ارتباط با شریک زندگی خود (مثلا به او بگویید که می‌خواهید او را در آغوش بگیرید، صحبت کنید یا به شما فضایی برای تنهایی داده شود).

همچنین بخوانید: تراپیست کیست و چطور به ما کمک می‌کند؟

در دراز مدت، صحبت با یک تراپیست می‌تواند مفید باشد. می‌توانید برای مشاوره فردی یا زوجین به مشاور مراجعه کنید. دومی ممکن است ایده خوبی باشد اگر شریک زندگی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد، یا اگر فکر می‌کنید مشکلات زمینه‌ای در رابطه به نارسایی پس از رابطه جنسی شما کمک می‌کند.

با نظارت دکتر رسا صوفیمشاهده نوشته ها

Avatar for با نظارت دکتر رسا صوفی

محتواهای آموزش مرکز روان شناسی مایندویژن به مدیریت دکتر رسا صوفی، با هدف کمک به آگاهی جمعی به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد. سپاس‌گذاریم که اگر محتوای ما را نشر می‌دهید نام منبع ذکر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *