7 ترفند برای آماده کردن روان کودکان برای بازگشت به مدرسه

فصل پاییز در راه است و زمان بازگشت به مدرسه در سراسر کشور فرا رسیده. این یک زمان هیجان‌انگیز، پر از امید و انتظار است.

مدرسه جدید من چگونه است؟ معلم من کیست؟ آیا همه دوستان من امسال برمی‌گردند؟

با این حال، این سوال‌ها و سوال‌های دیگر مانند آن، می‌تواند باعث ترس بسیاری از کودکان از شروع سال تحصیلی و منجر به اضطراب و حتی افسردگی شود. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا تخمین می‌زند که بین 2 تا 5 درصد از کودکان در سن مدرسه امتناع مبتنی بر اضطراب از مدرسه را تجربه می‌کنند.

بنابراین، چگونه والدین می‌توانند به فرزندان/جوانان خود کمک کنند تا از نظر سلامت روان برای شروع سال تحصیلی جدید آماده شوند؟

شاید نیاز داشته باشید: روان شناسی کودک

در این مطلب می‌خواهیم 7 ترفند به شما بیاموزیم که به وسیله آن‌ها می‌توانید فرزندتان را به لحاظ روانی برای بازگشت به مدرسه آماده کنید. با این ترفندها فرزندتان را برای بازگشت به مدرسه آماده کنید:

7 ترفند برای آماده کردن روان کودکان برای بازگشت به مدرسه

1. روال و روتین مدرسه را قبل از اولین روز مدرسه شروع کنید

تا روز اول مهر منتظر نمانید تا در برنامه مدرسه قرار بگیرید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که قبل از شروع مدرسه یک برنامه روتین را شروع کنید، بنابراین فرزندتان در زمان‌های عادی به رختخواب می‌رود و از خواب بیدار می‌شود و طبق برنامه غذا می‌خورد. اگر فرزندان شما قبل از شروع مدرسه برنامه معمولی نداشته باشند، بیدار شدن در ساعت 6 صبح در روز اول مدرسه – و پس از آن – یک چالش بزرگ است و همه چیز را تغییر می‌دهد.

همچنین بخوانید: سندروم آلیس در سرزمین عجایب

2. برنامه‌ای از انتظارات بر اساس سال تحصیلی گذشته ایجاد کنید

به موفقیت‌ها و چالش‌های فرزندتان (برای کلاس، ورزش، فعالیت‌ها) در سال قبل نگاه کنید و بر اساس آن انتظارات را برای سال تحصیلی جدید بسازید. به عنوان مثال، اگر در سال قبل تکالیف یک چالش بود، در تابستان به آن رسیدگی کنید و یک طرح پاسخگویی برای تکالیف خانه ایجاد کنید که از روز اول شروع می‌شود. سال تحصیلی در حالی آغاز می‌شود که همه افراد دارای یک لوح تمیز هستند. اما اگر قبل از تعریف این انتظارات زیاد پیش بروید، آن لوح می‌تواند به سرعت کثیف شود. این جزئیات را بررسی کنید تا وقتی مدرسه شروع شد، عقب نمانید.

7 ترفند برای آماده کردن روان کودکان برای بازگشت به مدرسه

3. مطمئن شوید که فرزندان‌تان وسایل مورد نیاز مدرسه را دارند

ممکن است این یک عامل مهم به نظر نرسد، اما داشتن همه وسایل در روز اول مدرسه می تواند اعتماد به نفس باورنکردنی را برای فرزندان شما افزایش دهد. داشتن یک کوله پشتی و وسایل جدید این احساس را ایجاد می کند که «من با ارزش هستم.» برعکس، کودکی که مدرسه را با وسایل لازم شروع نمی کند، احساس شرمندگی می کند یا متفاوت است. انزوا در روز اول ایجاد می شود و می تواند یک لحن منفی برای کل سال تحصیلی ایجاد کند.

4. فرزندتان را با محیط مدرسه آشنا کنید

اجازه ندهید اولین روز مدرسه اولین باری باشد که فرزندتان مدرسه را می‌بیند. با بردن فرزندتان به دیدن ساختمان و امکانات مدرسه قبل از روز اول، به ویژه برای اولین بار در مهدکودک یا پیش از مهدکودک، کمی از اضطراب خود کم کنید. اگر محیط مدرسه در فصل تابستان برای کاوش باز نیست، ابتکار عمل را به دست بگیرید و به تنهایی در محوطه آن کاوش کنید. حداقل در بیرون ساختمان قدم بزنید، زمین بازی را ببینید و به فرزندتان نشان دهید که مدرسه سرگرم کننده است و فراتر از نشستن در کلاس درس است. هر کاری که می‌توانید برای ایجاد آشنایی انجام دهید، آن را انجام دهید.

همچنین بخوانید: تراپیست کیست؟

5. آن‌چه را که سال قبل به فرزندتان آموخته است، یادآوری کنید

در حالی که “کهنه‌سربازان” مدرسه با مدرسه خود آشنا هستند، ممکن است از این که فکر کنند آن‌چه را که در سال گذشته آموخته‌اند به خاطر ندارند، دچار اضطراب شوند. یک مرور کوتاه از سال قبل با چند سوال ریاضی، چند کلمه املا یا چند درس علوم انجام دهید. به آن‌ها اجازه دهید آن‌چه را که به یاد می‌آورند ببینند. همچنین ممکن است فرزند شما تعجب کند که آیا با دوستان مدرسه خود در سال گذشته ارتباط برقرار خواهد کرد یا خیر. درباره دوستانی که در تابستان از دست داده‌اند و چرا دلتنگ آن‌ها شده‌اند صحبت کنید. سعی کنید نکات مثبت را پیدا کنید تا آن‌ها را برای شروع مدرسه هیجان‌زده کنید.

7 ترفند برای آماده کردن روان کودکان برای بازگشت به مدرسه

6. به عنوان والدین، از همان روز اول با معلم گفتگو کنید

با معلم(های) فرزندتان تماس بگیرید و دریابید که چگونه در مورد پیشرفت فرزندتان به‌روز بمانید. خط ارتباطی را زودتر ایجاد کنید تا بتوانید تصویری از اتفاقات هفته اول به بعد دریافت کنید. این به شما این امکان را می دهد که ببینید آیا فرزندتان قبل از اینکه خیلی دیر شود، در حال پیشرفت است یا خیر.

شاید نیاز داشته باشید: روان شناس خانواده

7. از روز اول با فرزندتان تعامل کنید

پس از روز اول، مدام در مورد زمان آن‌ها در مدرسه سوال کنید و راه‌های ارتباطی را با فرزند خود باز کنید. شما باید در مورد روز مدرسه فرزندتان هیجان‌زده باشید. دوست خاصی هست که باهاش ​​بازی کردی؟ آیا فعالیتی وجود دارد که از آن لذت برده باشی؟ زمان مورد علاقه‌ات در طول روز کدام است؟ فردا منتظر چه چیزی باشیم؟ اگر فرزندتان بلافاصله بعد از مدرسه تعطیل شد، به او فرصت دهید تا مدتی به مدرسه فکر نکند. بعدا، شاید هنگام شام، دوباره سعی کنید در مورد روز مدرسه خود صحبت کنید. هدفمند باشید و برای صحبت کردن وقت بگذارید.

با نظارت دکتر رسا صوفیمشاهده نوشته ها

Avatar for با نظارت دکتر رسا صوفی

محتواهای آموزش مرکز روان شناسی مایندویژن به مدیریت دکتر رسا صوفی، با هدف کمک به آگاهی جمعی به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد. سپاس‌گذاریم که اگر محتوای ما را نشر می‌دهید نام منبع ذکر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *