چطور خبر بد بدهیم؟

فهرست مطالب

نوبت فوری تراپی در تهران

دادن خبر بد به کسی هرگز کار خوشایندی نیست. اما اعلام آن در زمان نامناسب یا به روش نادرست می‌تواند حتی بدتر باشد.

دانستن بهترین رویکردها برای انتشار اخبار بد بسیار مهم است. مشکل واقعی (علاوه بر محتوای خبر بد) این است که برای کسی که خبر بد را می‌دهد، موضوع به همان اندازه سخت است که برای شخصی که آن را دریافت می‌کند.

بنابراین باید روش‌هایی را بیاموزید که به شما کمک می‌کند اخبار بد را با کمترین میزان آسیب برای هر دو طرف اعلام کنید.

شخصا حضور داشته باشید

هر چند ارسال ایمیل یا مکالمه یک طرفه با پیام‌گیر ممکن است وسوسه انگیز باشد، صحبت چهره به چهره نشان دهنده احترام است، به خصوص اگر در مورد از دست دادن شغل یا رابطه صحبت می‌کنید. به گفته «جودیت برام مورفی» دکترای روان‌شناسی بالینی، یک ایمیل یا پیام صوتی به راحتی قابل تفسیر اشتباه است، در حالی که وقتی از نظر فیزیکی با کسی هستید، می‌توانید بلافاصله توضیح دهید تا جایی برای سوء‌تفاهم وجود نداشته باشد.

شاید نیاز داشته باشید: درمان افسردگی

تنظیمات را در نظر بگیرید

دکتر «لیندا ساپادین» می‌گوید: «هرگز لحظه خوبی برای یک صحبت سخت وجود ندارد، اما می‌توانید با یافتن بدترین زمان (شب سال نو یا ولنتاین، شب خوبی برای مطرح کردن درخواست طلاق یا جدایی نیست) از آسیب‌های بی‌مورد جلوگیری کنید.

مکان نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند: باید حریم خصوصی نسبی، گزینه‌ای برای خروج سریع و فضایی را ارائه دهد که طرف مقابل در آن احساس راحتی کند و با خیال راحت واکنش نشان دهد. (نشستن در یک رستوران خوب خیلی بهتر از اعلام خبر در ماشین است.)

تمرین کنید، اما کم

انگیزه به خاطر سپردنِ آن‌چه دقیقا می‌خواهید بگویید قابل درک است. اما صحبت‌های شما نباید مانند یک سخن‌رانی از پیش تمرین‌شده به نظر برسد. شما قرار است در فضایی صمیمانه خبر بدی را اعلام کنید و لازم نیست مانند یک مجری اخبار که می‌خواهد خبر زلزله یا انفجار را بدهد به نظر برسید.

می‌توان چند جمله اول یا رویکرد روایت را تمرین کرد، اما لازم نیست همه چیز را از قبل نوشت و آن نوشته‌ها را حفظ کرد.

به خودتان یادآوری کنید که آدم بدی نیستید

حقیقت این است که شما نمی‌خواهید به کسی صدمه بزنید. به احتمال زیاد شما باعث این وضعیت نشدید  یا حتی ممکن است از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال اگر مجبور هستید یک کارمند را اخراج کنید، احتمالا به این دلیل است که او تا اندازه‌ای مفید عمل نمی‌کند یا بودجه کاهش یافته است و کمترین فایده را برای شرکت دارد. اگر طرف مقابل از آن‌چه می‌گویید ناامید می‌شود، شاید به خاطر انتظارات خودش باشد، انتظاراتی که شما با آن‌ها موافق نیستید.

شاید نیاز داشته باشید: مشاوره سوگ درمانی

شروع ماجرا سخت است؟ به این جملات فکر کنید: «نمی‌دونم چطور این موضوع رو باهات مطرح کنم، اما باید بهت یه چیزی بگم» یا «نمی‌خواهم تو رو بترسونم، اما موضوعی وجود داره که بهتره بدونی.»

استفاده از ضربه‌گیر

شما می‌توانید با ادای احترام و پررنگ کردن نقاط قوت طرف مقابل، ضربه را کاهش دهید. «برام مورفی» می‌گوید، در صورت جدایی، ممکن است بین جملات مثبت و منفی مانور دهید؛ مانند: «تو فوق‌العاده‌ای هستی، سخاوتمند، مهربون و بامزه. تو لیاقت داشتن یه رابطه فوق‌العاده رو داری، ولی من در خودم فراهم کردن چنین رابطه‌ای رو نمی‌بینم.»

بگذارید طرف واکنش نشان دهد

هر چند ممکن است ‌ننده باشد، به خاطر داشته باشید که اکثر مردم پس از یک طغیان اولیه آرام می‌شوند. با حفظ هوشیاری و تنظیم تنفس خود، فرایند ابراز خشم را آهسته و ثابت نگه دارید. سعی کنید ناراحتی طرف مقابل را قطع نکنید یا از نظر احساسی به او پاسخ ندهید. اگر عصبانیت آن‌ها تشدید شد و احساس ناامنی کردند، اعلام کنید که نیاز به تنفس دارید و اتاق را ترک کنید.

همچنین بخوانید: تراپیست کیست؟

ابراز همدلی کنید

برای کسی که به وضوح له شده است یا به طور هیستریک گریه می‌کند، تصدیق نقش خود در پریشانی او (“من واقعا متاسفم که حرفم باعث ناراحتیت شده”) به او اجازه می‌دهد بفهمد که علی‌رغم شرایط، به او اهمیت می‌دهید و با او همدلی دارید.

اگر اشک می‌ریزد، دستمال‌کاغذی یا یک لیوان آب به او بدهید و از او بپرسید که آیا دوست دارد چند دقیقه خلوت داشته باشد؟ اگر او عصبانی است، جمله‌ای مانند “می‌فهمتت” حداقل تا حدودی احساس او را تایید می‌کند. فقط مطمئن شوید که همدلی شما ریشه در واقعیت داشته باشد. گفتن جمله‌ای مثل «می‌تونم بفهمم که تو از دست من عصبانی هستی، چون من ناامیدت کردم، ولی خب رابطه ما چیزی نبود که بشه ادامه داد»، نشان‌دهنده نگرانی است بدون این‌که به شخص امید کاذب بدهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *